metdetreinnaarchina.reismee.nl

Listvianka (aan het meer)

17-08-2011

De dame met het bord was Anna, zij en de chauffeur Vladimir brachten ons naar het “Legends of Baikal” hotel in Listvianka. Het Baikalmeer is het grootste meer van de wereld. Via een heleboel rivieren stroomt het water erin, en slechts één rivier voert dat water af. Het hotel ligt helemaal aan het begin van die rivier. Dat betekent sterke stroming, dus we mogen niet zwemmen hier (jammer, water is 7 graden).

Ingecheckt, kamer bekeken en ontbeten. Daarna voor het eerst in 4 dagen weer eens heerlijk gedoucht! De douche zag er trouwens erg luxe uit; van die knoppen om stralen water op je rug te zetten(zaten alleen op konthoogte), een regendouche, een normale handdouche en zelfs radio. In het begin was het water ijskoud en bruin en het leek niet warm te worden. Na wat dingen uitgeprobeerd te hebben, bleek dat de warm-en koudwaterknop met elkaar verwisseld waren. De radio bleek niet aangesloten te zijn en de afvoer was half verstopt. Maar het was een douche en hij deed het!

Na deze verkwikkende douche, hebben we wat kleren gewassen in de douche. Het vuilnisbakje uit de badkamer bleek een mooi emmertje hiervoor. De kamer vol drogende kleren achter gelaten, om de berg achter het hotel te beklimmen.

Echt hoog was ie niet, maar voor ons Hollanders is alles een berg. Na een stukje de weg omhoog volgen, vonden we dat de kaart niet klopte en we beter een klein bospaadje konden nemen. Zo door het bos omhoog geklommen tot bij een weggetje kwamen. Dat was weer het pad omhoog en die hebben we gevolgd. Onderweg even gezeten om bij te komen van het toch wel behoorlijk steile stuk, terwijl we daar zaten hoorden we een groep vrouwen Russische liederen zingen. Op de top aangekomen zagen we de zingende dames en een stoeltjeslift. Geen verrassing, want dit was de stoeltjeslift waar we eigenlijk naar op zoek waren.

Na een ijsje gekregen te hebben van een (hoe kan het ook anders) nors Russisch meisje, van het uitzicht genoten, foto’s gemaakt en geprobeerd in ons beste Russisch navraag te doen waar we tickets konden kopen voor de kabelbaan. De meneer gebaarde dat we moesten gaan zitten en het bleek dus gratis te zijn!

Teruggekomen bij het hotel bleek de buitentemperatuur voldoende opgelopen te zijn om eens lekker buiten te zitten. Er is hier een groot terras met uitzicht over het meer. ’s Avonds hebben we ook lekker buiten gedineerd. Op haring lijkende vis (Omul), salade, Kip onder kaas, gebakken aardappels en een gebakje toe stonden op het menu. Smaakte toch wel ontzettend goed na een paar dagen treinmaaltijden. Het uitzicht is echt heel mooi hier(zie foto’s).

Na het eten en nazitten internet geregeld en de vorige blog online gezet. Eerst geprobeerd vanuit de hotelkamer, maar het wifi bereik was zo slecht dat we op het terras zijn gaan zitten. Geen straf met dit weer(t koelt nu wel af, maar met een trui is het heerlijk en we konden meteen meegenieten van de Russische smartlappen die ze in het restaurant draaiden.

De mensen van het hotel zijn erg vriendelijk tov wat we tot nu toe gezien hebben. Ze kijken ons aan, groeten ons als we ze tegen komen er kan zelfs zo af en toe een glimlachje af. Terwijl we hier toch niet veel toeristen zijn tegen gekomen.

18-08-2011

Vanmorgen na enig uitslapen ontbeten. Was lekker, pannenkoekjes, omelet, gevulde broodjes en nog meer lekkere en minder lekkere dingen.

Na ontbijt zijn we door Listvianka gaan lopen. OP de kaart die we hadden gekregen stond een markt aangegeven, dus daar wilden we graag uit komen. Na ongeveer een half uur lopen langs het meer zijn we even neergestreken op een terrasje met uitzicht op het meer. Erg mooi (en erg scheve/krakkemikkige stoeltjes J)! Daarna verder gelopen en na nog een half uur lopen uiteindelijk bij een pleintje met wat kraampjes aangekomen.

Ze hadden leuke dingetjes, maar daar niets gekocht(wij Hollanders waren het niet eens met de prijs). Verder gelopen langs het kiezelstrand en toen liepen we in de rookwolk van een barbecue. Daar kregen we toch wel trek van en we zijn weer neergestreken op een terrasje met uitzicht op het meer (saai wordt het he). Na deze pauze zijn we een stukje teruggelopen en toen zagen we nog meer kraampjes. Hier ook gekeken en ze hadden veel vis (Omul), maar ook leuke souveniers. We hebben onze afdingkunsten in de strijd geworpen en ditmaal trapten ze erin! We konden onze blijdschap niet op!

Nog nagenietend zijn we verder gelopen en zagen we een leuk straatje met typisch oostblokflats aan de ene kant en luxe, grappig gekleurde huisjes aan de andere kant. De huisjes lagen in een soort dal, erg mooi! Onderweg allemaal beestjes tegengekomen; een vliegje (Henk) dat ons stalkte, een kat, een hond en koeien. De zon scheen erg fel deze dag, maar aangezien de wind vanaf het meer komt, voelt deze koud aan (Annemieke vond het koud, Pim vond het juist lekker). Doordat we de zon niet goed voelden branden, zitten we hier nu allebei met een rood hoofd. Op de terugweg nog ons avondmaal gegeten bij een restaurant met uitzicht op (je raad het al) het meer. En ontzettend behulpzame ober. Ondanks dat we elkaar niet verstonden deed hij vreselijk zijn best.

Morgenochtend worden we om 10:00 opgehaald om naar Irkutsk te gaan. We weten niet of er daar ( en de dagen daarna in Mongolie) internet zal zijn, dus: later!

Ps: bedankt voor jullie reactie allemaal! We lezen ze allemaal.

Grote Nicht !!!

Hahaha, zo gelachen om jullie "douche story"...
M'n maatje Pim kennende zal het wel een melige boel zijn daaro :)... Als er maar gelachen wordt....
Dikke kus voor jullie beide !!!
xxx

vader johannes.

Prachtig verhaal en mooie fotoos ! Verrassend mooi land

Genoeg dieren gezien nu :), rijdt er ook nog leuke oude gemotoriseerde meuk rond?

jan.

Maaike

Hoi Miek, Wat leuk om jullie verhalen te lezen :-) En mooie foto's! Nog heel veel plezier en een goede reis verder! Als je terug bent kom ik gauw foto's kijken!

Liefs Maaike

Pim

Jep, veel meuk op de weg. Maar ook verrassend veel Toyota's. Zowel links als rechts gestuurd. En Lada's en Kamassen en Hummers en en en.... Er staat als ergens een bus op de foto!

Antoinette & Edmond

Zeker best een mooie omgeving als we die foto's zo zien! En met mooi weer ook nog eens. Lekker genieten dus.
En die niet lachende russen, ach als jullie maar lol hebben toch?! Hahahaha

Tiara Tours