metdetreinnaarchina.reismee.nl

Ulaan Bator - Beijing

25-08-2011

Om 6 uur zou ons busje naar de trein klaar staan, dus 5 uur de wekker gezet. Heerlijk fris en fruitig, na een ijskoude douche, tasjes volproppen en ontbijten dus. Dit was dezelfde soort trein als naar Ulaan Bator, een Chinese dus.

We zijn door de Gobiwoestijn gereden. De woestijn was erg groen, maar weinig echte zandvlaktes gezien. Onderweg eten gekocht met dollars, alles was 2 dollar (fles cola etc). Restauratie was Mongools en de bediening (heel ā€œgezelligā€ weer) op zā€™n Russisch. We zaten met dezelfde groep Nederlanders in de trein als in MongoliĆ«. We wilden Tiger bier(smaakte beter dan het standaard bier) en dat was volgens de serveerster op. Even later kreeg de tafel achter ons Tiger bier! Uiteindelijk kregen we 1 Tiger bij 4 gewone biertjes.

Eten besteld; de goulash was op, dus schnitzel werd het. Even na het bestellen zette de serveerster op de tafel naast ons ā€˜gereserveerdā€™ kaartjes. De mensen die er zaten vroegen vanaf hoe laat en dat was nu. Opstaan en wegwezen dus. Duurde wel lang voor we eten hadden, maar smaakte goed. Het leek erop dat de serveerster het te druk had, alsof ze niet op een vol restaurant gerekend had.

We zaten blijkbaar ook aan een gereserveerd tafeltje, want de serveerster zette er(zonder iets te zeggen) een kaartje op. We zaten nog te eten. Dit kaartje onder het tafelkleed verstopt, maar toen kwam er weer een nieuw kaartje, van een andere reisorganisatie. Dit exemplaar op de tafel naast ons gezet, maar we kregen al snel weer een nieuwe. Na nog twee keer gaven we het op en bleven maar gewoon zitten. Inmiddels was het eten op, maar ons biertje nog niet. Even later kregen we (ongevraagd) de rekening en zijn we vertrokken.

Rond 19.00 ā€™s avonds bij de Chinese grens aangekomen. Allerlei papiertjes in moeten vullen (voor het verlaten van MongoliĆ«, binnenkomen van China en of we iets aan hadden te geven aan de douane) en natuurlijk de paspoort controle. Daarna werden we een hangar ingereden en werd het onderstel vervangen(zelfde als in Belarus). Dit heeft ongeveer tot 00.00 geduurd, maar toen waren we al in slaap gevallen.

26-08-2011

Vannacht goed geslapen en ook vrij lang kunnen slapen. Toen we wakker werden konden we China bij daglicht zien. Erg mooi, we reden dwars door de hoge bergen! Het is erg bewolkt in China, maar tegelijkertijd warm. Rond 14.45 kwamen we aan op Beijing station en hebben we afscheid genomen van de groep Nederlanders. We zitten nog wel met Karla en Henrike in hetzelfde hotel. Onze gids Chen heeft ons, samen met de op een-na-beste chauffeur van China Mr. WU (volgens Chen, en de beste chauffeur ligt in het ziekenhuis, hahaha), bij het hotel afgezet.

Erg groot hotel midden in het centrum van China. We hebben een WARME douche!!! Verder is de kamer ook prima. Vanavond gaan we weer wat eten in de stad met Karla en Henrike. Morgen begint om 09.00 onze excursie naar het Plein van de Hemelse Vrede en de Verboden Stad.

Diederik

Leuk verhaal :) Ik ben heel benieuwd naar wat jullie van China vinden!

Veel plezier en de groeten uit Delft!

agnes en jan

Behalve talloze inwoners ook veel rotsformaties!!!!Prachtig en wat een vergezichten,ruimte genoeg lijkt het wel.
groetjes uit regen- en stormachtig Hoogvliet

Tiara Tours