metdetreinnaarchina.reismee.nl

Irkutsk

19-08-2011

De dag begon voor Annemieke niet zo vrolijk; lens is uit oog gevlogen en was niet meer terug te vinden, zelfs niet in het prullenbakje met de gebruikte wc-papiertjes, die er natuurlijk in de buurt stond... Het wordt bijna een gewoonte om iets achter te laten voor de schoonmaaksters; een lens, in het 1e hotel een paar Dr. Martens en verder ook nog een slaapmatje in het prullenbakje gestopt. Ach, ze zijn wel meer gewend (ik kan me nog zoiets herinneren als een gipsen arm die iemand achter liet).

Rond half 10 gingen we ontbijten en in de ontbijtzaal zat het Nederlandse stel dat in hetzelfde hotel als wij in Moskou had gezeten. Zij waren net aangekomen in Listvianka en wij stonden juist op het punt om weer te vertrekken. We hebben met z’n vieren ontbeten en om 10 uur afscheid genomen en de tassen gepakt. Anna stond al klaar met de chauffeur (die nog een alcohollucht van –hopelijk- de avond ervoor om zich heen had) en we vertrokken naar het openluchtmuseum Taltsi.

Erg interessant, de Siberische huisjes waren echte woonhuizen geweest en dateerden uit rond de 17e, 18e en 19e eeuw. Een soort blokhutten met van die in elkaar grijpende boomstammen. Er was ook een markt en museumpjes. Na ongeveer 1,5 uur was de excursie ten einde en werden we naar ons hotel in Irkutsk gebracht.

Anna waarschuwde ons nog dat we 2 straten in de buurt van het hotel dienden te mijden (Dat was China town en daar komen nog weleens berovingen voor). We zijn ’s middags Irkutsk ingelopen, op zoek naar souvenirs en een supermarkt. Irkutsk is een erg drukke stad (veel verkeer) en we konden alleen bij de zebrapaden oversteken. Verder niet echt een bijzonder mooie stad. We hebben in de stad (wederom aan een meer!) gegeten bij iets wat een kruising tussen de Mac en een wegrestaurant leek.

De supermarkt bleek trouwens opgedeeld in diverse gedeelten (zoals apart kioskje met drank, fruit, vlees, brood e.d.)met elk een eigen kassa en heel belangrijk, eigen winkelmandjes! Annemieke durfde zomaar een willekeurig mandje uit een kioskje te pakken en liep daarmee naar een ander kioskje. Hierop werd ze door verscheidene mensen boos aangekeken (maar dat was ze inmiddels wel gewend) en aangesproken. Goed dan, de voorraad winkelmandjes dan maar weer correct aangevuld door het winkelmandje snel terug te brengen.

Zonder winkelmandje verder gewinkeld en wat fruit en eten voor de volgende treinreis ingeslagen. Veel aanwijzen, wat goed lukte met kulp van de kassières.

Terug bij het hotel is Pim in het bad gaan liggen. Oja, ons nieuwste optrekje heeft een bad! Morgen om 4:00 (ja, U leest het goed) weer in de startblokken richting trein.

Trusten!

vader johannes en moeder agnes

Nog even en de russen zijn uit de crisis met al die spullen die jullie achterlaten. Je bent niet van een hulporganisatie hoor ! Dat van dat pakpapier dat je matje voorstelde kan ik begrijpen dat je dat achterlaat, maar waarom je dr. Martens ? Heb je nog reservelenzen of gaan we nu foto's en video's zien met Annemieke met brilletje? mooi weer trouwens, das ook wel lekker lijkt me.
Goeie reis morgen...

vader johannes en moeder agnes

En nog wat...dat van die gipsarm. Alles in eurodisney is van gips en karton, dus dat viel helemaal niet op :)
Hoeveel foto's mogen jullie nu plaatsen? Als er ruimte bijgekocht moet worden horen we het wel.

Doe je best en ga er nu eens van genieten :)

Loes en Frans

Hoi Annemieke en Pim.
Het blijft telkens weer leuk om jullie verhalen en avonturen te lezen. Wat een mooie reis hebben jullie toch. Veel plaatsen waar je komt zie je hier alleen op de tv en jullie maken het gewoon mee.
Erg mooie foto's. Je zult onderhand geen worsten meer kunnen zien zeker.
Fijne reis verder.

Pa en José

Fijn weer wat te horen :). we hebben een vast leesuurtje rond de klok van zessen buiten op de veranda met een lekker glas ijskoude rosé, zo leert je pa ook nog eens met een tablet om te gaan, wie had dat ooit gedacht ;) Ik vind het erg boeiend jullie reis, raap je ook nog af en toe een steentje op?? Fijne reis verder, nu komt er een totaal andere cultuur op je af.

Tiara Tours