metdetreinnaarchina.reismee.nl

Irkutsk-Ulaan Bator

20-08-2011

3 uur de wekker. Heerlijk! Snel onder de douche, laatste spullen in de tassen en om 4 uur naar de receptie waar ons ontbijtpakket, Anna, het taxibusje en de chauffeur op ons stonden te wachten. 20 minuutjes rijden naar het station, waar de trein bijna meteen aankwam.

Dit is een Chinese trein. Er rijden 3 soorten(Chinees, Mongools en Russisch) treinen op het traject en de vorige was een Russische. coupe is Heel anders, we slapen nu boven elkaar en we hebben een badkamer. Weliswaar gedeeld met de coupe naast ons, maar toch. Airco ontbreekt maar we hebben een ventilator. Veel herrie en veel wind J De wc’s in de Russische trein hadden een vacuüm systeem waarbij alles bij het doortrekken een tank in werd gezogen. Die werd dan op het station geleegd met een slang in een tankwagen. De Chinese trein heeft een klepje dat open gaat bij het doortrekken waarbij je de rails ziet.

We zijn begonnen met een potje Kolonisten en toen lekker de nachtrust ingehaald. Ligt goed! Veel autofoto’s gemaakt vanuit de trein, door een vuile ruit, hopen dat er iets te herkennen valt voor de kenners.

Bij de grens aangekomen moesten we paspoorten en de immigration card inleveren die in een tas verdwenen. Daarna mochten we een uur de trein uit.

Op het perron met een aantal Nederlanders staan praten die ook in deze trein zitten, inclusief een groep met gids(Martijn, loopt stage bij Tiaratours), die in Mongolië hetzelfde programma hebben als wij. Ze komen direct vanuit Moskou met deze trein.

Er was ook en winkeltje naast het station, waar het stampvol was. We kregen de koelkast met flessen drinken niet open, bleek dat de dame achter de toonbank een afstandsbediening om die te ontgrendelen. Nog een aantal mensen ook aan de deur zien sjorren, op een gegeven moment lag er een flesje tussen de deur, zodat niet in het slot viel, werkt!

Toen een tijdje op het perron gestaan, tot we de trein weer in moesten. De coupe werd doorzocht, de plafondplaten in het gangpad moesten open. Speurhond kwam langs en we mochten weer een briefje invullen met paspootnummers etc.

Uurtje of 4 later ging de trein rijden en 2 minuten later stond hij weer stil. Briefje invullen(Dit keer met geld/bezittingen/invoerrechten/hoeveelheid tassen), paspoorten weer inleveren aan een meneer die ons best lang aanstaarde om goed te kijken of we wel op onze foto leken en de coupe werd doorzocht. We kregen de paspoorten weer terug van dezelfde meneer die deze keer van ons wegkeek bij het uitreiken. Daarna hebben we nog een tijdje stil gestaan, hebben we mannen in legeruniform met zakken kool en aardappelen zien sjouwen en weer terug zien rennen. Maar op een gegeven moment gingen we dan toch echt rijden.

Morgen om 6:30 komen we aan in Ulaan Bator.

Marion

LOL. Dat krijg je als je van die onbetrouwbare koppen hebt he? ;-)

Jo

Die Martijn heeft wel indruk gemaakt, dat hij 2x genoemd wordt :P
Leuk dat jullie zo regelmatig updaten, ik lees alles met plezier. Groetjes, Jo

Tiara Tours